Projection mapping - a fényfestők
különleges világa, ahol a 3D vetítes és a zene találkozik egymással. Ilyen
projection mapping cég a magyar Maxin10sity is, amely már nemzetközi hírnévre
tett szert. Ezen a héten a cég kreatív igazgatójával, Sass Andrással
beszélgettünk.
Sokat gondolkodtunk a cégnéven,
mivel azt akartuk, hogy szorosan köthető legyen ahhoz a tevékenységhez, amelyet
végzünk. Ezért mindenképpen egy a szakmából kölcsönzött kifejezést szerettünk
volna használni anélkül, hogy elcsépelt legyen, így az összes olyan név
kiesett, amelyben benne van a „Light” szó. A vetítéses produkcióknál kivétel
nélkül meghatározó tényező a fényerő, e nélkül ugyanis nem lehet olyan műsort
létrehozni, ami jól látszik. Így az egyik brainstorming alkalmával kiindultunk
az angol „intensity” (intenzitás) szóból, amelyet tovább fokoztunk a „max”
jelzővel, így alakult ki a jelentése a névnek: maximális intenzitás. Hogy jól
felismerhető legyen a nevünk, és ne felejtsék el, a nevünkben a „ten” szócskát
(angolul tízet jelent) kicseréltük számra. És így született meg a Maxin10sity
név.
A projection mapping ,,fényfestészetet” jelent, amely során különböző
épületekre, de akár színpadra, autókra, különböző tárgyakra is vetítetek. Ezek
közül melyik a legnépszerűbb, melyikre kapjátok alegtöbb megrendelést?
A referenciáink között többnyire
épület vetítések vannak, emiatt a legtöbb megrendelésünk szintén épületre szól.
De volt már alkalmunk színházi
produkciókban is részt venni, illetve színpadi díszletre vetíteni.
Mi az előnye a 3D vetítésnek a hagyományos 2D vetítéssel szemben?
Milyen nehézségek merülhetnek fel egy 3D vetítés során?
A mozigép feltalálása óta létezik
2D vetítés, amelynek során egy vászonra vagy sima falfelületre lehet vetíteni.
Ez már annyira a hétköznapjaink részévé vált, hogy különösebben el sem
csodálkozunk rajta. Ebből egy kicsit talán 3D mozifilmek zökkentettek ki az
embereket, mert 3D teret ad a képi világnak, viszont ehhez szemüvegre van
szükség.
A 3D vetítés során egy olyan új
fajta élmény jött létre, amelyben nincs semmi csalás. Azok a trükkök, amelyeket
a felvételen láthatsz, azok olyanok élőben is. Ezért tud hatalmas élmény lenni,
mikor előtted a szemed láttára kel életre egy hatalmas épület, hullik darabokra
vagy éppen épül fel.
Éppen ezért, mivel térbeli
felületekre vetítünk, nagyon precíz előkészületet és tervezést igényel minden
projekt. Mivel szeretünk mély perspektívákat használni, ehhez nagyon meg kell
határoznunk, hogy honnan fogja a legtöbb ember nézni a produkciót, hogy a 3D
látvány minél jobban érvényesüljön. Nagyon fontos a rendelkezésre álló
technika, hogy megfelelő fényerejű és felbontású projektorok álljanak
rendelkezésre, illetve a műsor során a környezeti adottságok is ideálisak
legyenek. (pl.: épületvetítés esetén
környező köztéri világítás kikapcsolása)
Egy 5-10 perces vetítés több ember több hónapon át tartó, összehangolt
munkáját igényli. Hogy készül egy ilyen ,,mapping”? Hogyan dolgozzátok ki a
műsor elemeit?
Ez minden projektnél egyedi.
Attól függ mi a cél, amelyet meg akarunk valósítani, mindig azt a módszer
választjuk, ami a legjobban segíti a végső cél elérését.
Egy épület vetítés készítésénél
először szükség van egy nagyon pontos és részletes 3D modell elkészítésére. Ez
történhet fényképek, tervrajzok alapján is, egy bizonyos méreten túl viszont
laser scan-t szoktunk használni. Ez egy pont felhőt készít az épületről és az
alapján készül el a végleges modell. Ezzel párhuzamosan elindul a kreatív
koncepció kidolgozása a megrendelővel közösen, amely alapján készül egy
storyboard. Következő kulcslépés a zene kiválasztása/készítése, mivel a
produkcióink egy lelke a zene, erre nagyon odafigyelünk. Ezek után a lépések
után lehet ténylegesen elkezdeni készíteni az egyes jeleneteket, amelyekből a
végére összeáll kész produkció.
Berlintől Prágán át Moszkváig több történelmi épületre is vetítettek
már. Ilyenkor figyelembe veszitek az ország vagy az épület funckióját,
történelmi hátterét vagy ilyenkor csak építészeti szempontok számítanak?
Elsősorban a megrendelői
igényeknek próbálunk megfelelni, de szerencsére sokan szeretik a stílusunkat,
emiatt többször kapunk szabad kezet. Ezekben az esetekben mindig figyelembe
vesszük a helyi ízlést, hangzás világot a zenéhez, színek használatát és a
stílust is. Próbálunk olyan elemeket bele csempészni a művekbe, amelyektől az
emberek kicsit a sajátjuknak érezhetik műsort.
A vetítésekhez zene is társul, sőt, a karlsruhe-i projektnél úgy
irattátok meg a zenét. Milyen szempontokat vesztek figyelembe a zene
kiválasztásánál?
A zenének mindig olyat keresünk
vagy iratunk, amely önmagába is működőképes, nem csak képpel együtt. A
populáris vonalat kerüljük, így igyekszünk egyedibb, kevésbé kommersz
hangzásvilágot nyújtani. Nagyon fontos egy zenénél a megfelelő dinamika, elég
változatos legyen és izgalmas.
2014-ben a bukaresti parlamentre vetítettek, a város 555. évfordulója alkalmából. Ezzel a projekttel
megdöntöttétek a videomapping világrekordját: a világ legnagyobb videomapping
vetítése középületen. Mesélnél erről a projektről?
Ez így önmagában sajnos nem
teljesen igaz. Ha a megvetített felület méretét nézzük, akkor Moszkvában már
volt egy nagyobb vetítés. Abban a tekintetben, hogy 104 projektor vetített egy
időben egy épületre, úgy tényleg Bukarest volt akkor legnagyobb.
Sok szempontból érdekes és óriási
kihívás volt. Érdekessége az épületnek, hogy a második legnagyobb
adminisztratív épület a Pentagon után. A mi feladatunk a főhomlokzat
megvetítése volt, amely 270 m széles, 86 m magas, így nagyjából 23000 m2-es
felületet kellet bevetíteni. A hatalmas méret magával hordozza azt is, hogy
rendkívül magas felbontású animációt kell készíteni, hogy az épület falán is
részlet gazdag képet láthassunk és ne gigantikus pixeleket. Így igazából akkora
méretű és felbontású animációval kellett dolgoznunk, hogy ha azt az ember
boltban is kapható nagy felbontású (FULL HD 1920x1080) tévén(tévéken) szeretné
megnézni, akkor 8db-ra lenne szüksége.
A show megvalósításához 104 db
20K Ansi Lumen fényerejű magas felbontású projektorra volt szükség. Erre egy
elég komplex hálózatot alakítottak ki, amelynek az összerakására a technikai
csapatnak egy hétre volt szüksége.
A rendezvényre nem mi voltunk az
egyetlen csapat, akik produkciót készítettek, ott volt még velünk további a
négy csapat is: The Macula (CZ), Damien Fontaine (FR), SiedemZero (PL), Les Alteiers Nomad (RO). Ugyanakkor mi voltunk
a rendezvény Art Kurátora, így mi választottuk az előbb felsorolt 4 csapatot
is, valamint felügyeltük az összes animáció készülését.
2014-ben
az iMapp 555 hatalmas siker lett, így város úgy döntött, hogy 2015-ben is
megrendezi, ahol saját műsort ugyan nem készítettünk, de újra mi voltunk a
rendezvény Art Kurátora.
Dolgoztok együtt tánccsoportokkal is. Mennyivel más módszereket,
technikákat kell követnetek náluk?
Mindegyik tánc show a maga
szempontjából egyedi és önmagában is jól működik, akár vetítünk mögé, akár nem.
Melyik volt a legelső munkátok? Hogy látjátok ezt ma? Mit tanultatok belőle?
Mindannyiunknak voltak korábbi munkái, de Maxin10sity-kén az első munkánk, amit elkészítettünk, az a Chartres en lumières 2014 versenyre készül pályamű volt, a "Hanté". Bár ez volt az első, amelyet elkészítettünk, ez csak hetekkel később került bemutatásra, amellyel egyébként első helyezést értünk el. A Bukarest 555-öt a Hanté után készítettük, de el előbb lett bemutatva.
Több nemzetközi díjat is elnyertetek az évek során. Melyekre vagytok a
legbüszkébbek?
Természetesen mindegyikre, hiszen
minden egyes díj megszerzéséhez más és más kihívásokkal néztünk szembe, ezért
mindegyik díjat egy fajta diadalként élhettünk meg.
Mik a terveitek erre az évre? Van-e olyan felület – a világon bárhol –, amelyre nagyon szeretnétek vetíteni?
Nagyon sok tervünk van erre az
évre, sőt már a 2017-es programnaptárunk is telik, ezek közül sok már
előkészületi fázisban van, de sajnos egyelőre ezeket a projekteket még titok
övezi, így ezekről nem mesélhetek.
Egyik személyes nagy álmom, hogy
a magyar parlamentet is bevetíthessük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése