Mi,
akik készen kapjuk a filmeket, talán el sem tudjuk képzelni, milyen sok munkába
kerül megtervezni és összeállítani a helyszíneket, díszleteket, megtalálni a
megfelelő tárgyakat. Horváth Zoltán, aki többek között az Andy Weir regénye
alapján készített film, a ,,Mentőexpedíció” egyik berendezője volt, mesél
nekünk erről a világról. ☺
Hogyan válhat valakiből
berendező? Milyen képzettséget kell megszereznie? Milyen előnyei és hátrányai
vannak ennek a munkának?
Berendező
képzés nincs jelenleg, én anno berendező gyakornokként kezdtem a Mafilmnél.
Akkor elvégeztem egy 3 éves ún. OPAKFI képzést (Optikai-Akusztikai-Film- és
Színháztechnikai Főiskola), ahol megtanultam az összes filmes szakrészleg
munkáját a jelmeztervezéstől a filmelőhívásig, vágásig stb. Természetesen
tanultunk filmesztétikát és művészettörténetet is. Egyébként jó szervezés, logisztikai
képesség, jó kommunikáció és kitartás, jó ízlés stb., sok minden kell hozzá.
Előnyei:
érdekes, változatos életmód. Sok külföldi és vidéki munka, ingergazdag, nem
unalmas munka. ”Mindenhez értünk kicsit, mégsem értünk semmihez” – ezt szoktuk
mondani viccesen.
Hátrányai
ugyanazok, melyek az előnyei: a sok távollét otthonról nem segíti elő a családi
életet – sok feszültség adódik a sok távollét miatt. Nem lehet tervezni
biztosan mozit, színházat vagy hétvégi programot, mert lehet, hogy egy forgatás
miatt kútba esik minden tervünk.
Első filmje az 1985-ben
forgatott Wolfgang Petersen film, a ,,Kedves ellenségem” c. sci-fi volt, amelyet
Magyarországon forgattak volna, de a produkció végül átkerült Németországba.
Milyen emlékei vannak erről a munkáról?
Az ,,Enemy Mine” című első film akkor az
első nagyobb sci-fi munka volt, ezért
volt érdekes és izgalmas részt venni benne. Sok fantázia kellett, hogy milyen
tárgyakból tudjuk összehozni az adott díszletelemeket. Jó hangulatú stáb volt, kár,
hogy mire felépült az űrállomás, kiderült, külföldön fogják forgatni.
A ’90-es években a
,,Friderikusz show” egyik berendezője volt. A show akkor Magyarországon az
egyik legnézettebb műsornak számított. Hogyan emlékszik vissza erre az
időszakra? Melyik volt a kedvenc adása?
A
kedvenc Friderikusz műsorom egy karácsonyi show volt, ahol az akkor még kicsi
lányaim részt vettek, mint nézők.
Ez egy gyerek show volt, ahol Robin Williams volt a sztár fellépő, de volt a
101 Kiskutya rész is, ahol igazi dalmata kölykök, Szörnyella de Frász és minden
volt. Fantasztikus hangulat és gyerekzsivaj, imádtam őket!!
Mennyiben különbözik egy tévés produkció
és egy film berendezése?
Ha
tévés show-ról beszélünk, az teljesen más műfaj, mint a filmezés. Pláne, ha élő
adást csinál az ember, ott nem lehet hibázni, a filmben viszont lehet ismételni
vagy korrigálni. A filmezést jobban szeretem.
A ,,Csodálatos Júlia” c.
film forgatásán olyan szakemberekkel dolgozott együtt, mint Szabó István rendező
és Koltai Lajos operatőr. Milyen volt velük a forgatás?
Igen,
Szabó Istvánékon kívűl azért ott voltak még Anette Bening, Jeremy Irons, Michael
Gambon, fantasztikus színészek. Pontosság, alázat, szövegtudás, mindez, ami
jellemző a nagy formátumú színészekre, tisztelik egymást, alázattal és
profizmussal végzik munkájukat. Szabó a leghumánusabb rendező, aki tudja, mit fog
forgatni, semmit nem kér feleslegesen, Pazar ízlése van, profi szakember. Megkövetel
mindent másoktól,de ugyanúgy maga is a maximumot adja. E nagy sztárok közelében
csodálatos és örömteli dolgozni. Szép munka volt!
Megkapja az instrukciókat
a látványtervezőtől. Mi ilyenkor az első teendője?
Rajzot,
modellt vagy referenciaképeket kapunk a látványtervezőtől, melyeket
átbeszélünk. Eldöntjük, hogy találunk szóban forgó díszletelemeket, vagy
csináltatnunk kell, előfordul, hogy
külföldi kellékraktárokból beszállítjuk a tárgyakat. Lényeges a film
hangulatvilága, milyen színeket kell alkalmazni, milyen világítás, meleg vagy
hideg fények lesznek előtérben stb.
Volt-e olyan, amikor
nehezen sikerült megszereznie valamilyen tárgyat egy forgatásra? ☺
Igen,
sokszor a rendező rögtönöz, akkor azonnal cselekedni kell… Kértek már
toronyórát lánccal, ahogy a mondásban van… Csináltattam már éjszaka koszorút
egy forgatásra, és szedtünk már össze hajnalban kiskacsákat egy tóról, hogy
vigyük filmezni őket. Szóval sok történet van, kevés lenne az éjszaka
elmesélni…
Nem
kell és nem szabad(na) eredeti tárgyakat használnunk díszletben, viszont néha
kézenfekvő, nincs idő lemásolni, legyártani stb. Például sokszor használok
eredeti antik festményeket díszletben. Nyugtalanok ugyan az éjszakáim, félek,
hogy ellopják vagy megsérül. Szóval veszélyes játék, de néha elkerülhetetlen.
A ,,Die Hard – Drágább,
mint az életed” c. akciófilm forgatásán is részt vett. Itt milyen kihívásaik
voltak a díszlet elkészítésekor?
Kiskunlacházán
egy elhagyott katonai bázison kellett létrehoznunk Pripjaty városát, amely a
csernobili baleset után kiürítésre került, evakuálták a város lakosságát. Azóta
egy szellemváros, otthagyott épületekkel, vidámparkkal, nyitvahagyott
lakásokkal. Óriási díszlet volt, vidámparkot, dodzsemparkot, körhintát
építettünk. Elhagyott házakat, kultúrtermeket, lakásokat kellett létrehozni. Izgalmas,
kemény, de szép munka volt. Egyébként minden díszletünket vagy felgyújtották
vagy felrobbantották… Meg kell nézni a filmet!
(InterCom) |
Dolgozott a ,,Mentőexpedíció”
berendezésén Arthur Max-szal és Celia Bobakkal. A magyarországi forgatási
helyszíneket Etyeken és a Bálnában állították fel. Mik voltak a legnagyobb
kihívások a felvételek során? Ilyenkor hány emberrel kell egyeztetnie, mielőtt
elkészül a végleges díszlet és berendezés? A színészeknek van beleszólásuk
ebbe?
Sok
szakembernek kell összedolgoznia, egyeztetnie egy díszlet építésekor. Megvan a
sorrend, előszőr épülnek a falak és a technikai-világítás berendezések, utána
jön a részletgazdagabb, apróbb és funkcionális tárgyak, díszletelemek
beépítése. Minden részlegnek külön felelőse van, nekik kell egyeztetni és a
munkákat ütemezni. A színészeknek semmi beleszólásuk nincs a díszletekbe, különleges
esetektől eltekintve (pl. amikor valami akció van, akkor a színésznek
megmutatjuk, hogy mit és hogyan kell használnia, pl. egy csónak, vagy egy autó,
amit vezetnie kell, vagy egy nyereg milyen legyen, ha lóra ül stb).
Megfelelni
nap mint nap a külföldi, amerikai és angol szakemberek, tervezők és a rendező
igényeinek, magyar körülmények közt… Na, ez a legnagyobb kihívás, mindig
bizonyítani, hogy mi is meg tudjuk csinálni azt, amelyet a film fellegvárában, nyugaton
tudnak. Szóval keményen kell dolgozni éjjel-nappal.
Jelenleg a Szász János
rendezésében készülő ,,Sóhajok hídja” c. filmen dolgozik, amely a
Léderer-ügyként elhíresült gyilkosságot dolgozza fel. Szöllősi Géza és Végvári
Zsófia látványtervezők milyen koncepcióval álltak elő?
Az
említett látványtervezők már nincsenek a produkcióban, szerepüket Valcz Gábor
és Varga Anikó tervezők vették át.
Itt
a koncepció: az 1920-as évek
Magyarországának egy szegmensét megmutatni, amolyan „Szász Jánosos szemmel”.
Neki egy különleges jelképrendszere van, egy nagyon sötét, nyomasztó atmoszféra
járja át a filmet, ez a hangulat nyomja rá a bélyegét az összes díszletre. Most
éppen egy vágóhídon forgatunk, ahová marhákat terelnek be és dolgozzák fel
őket. Nagyon szép díszletek vannak a kuplerájtól kezdve a csendőrségi
laktanyáig. Szép, izgalmas munka, tehetséges szakemberekkel és jó színészekkel
(Grillus Dorka, Nagy Zsolt, Hegedűs D. Géza). Jó köztük lenni!
Sóhajok Hídja - kupleráj |
Szívesen
csínálnék még egy nagy történelmi filmet, olyasmit, mint a ,,Hídember”. Szeretem a 19. századi
Magyarországot, az a kedvenc korom, valamint szeretem a századfordulót, a
szecessziót. Körülbelül, amit most csinálok.
A következő munkája az
első amerikai kolóniáról fog szólni. Hol fogják forgatni? Hogyan készül erre a
munkára?
A
film 80 százalékát Vértesacsán, egy indián faluban fogják forgatni, azt kell
kompletten berendeznünk. Már kezdünk referenciákat gyűjteni arról a korról, a
tárgyakról, csónakokról, állatokról, foglalkozásokról. Pl. berendezünk majd
kovácsműhelyt, fazekasműhelyt, gyógynövényest, íjkészítőt stb. Sok korabeli
enterieurt a 17. századi kornak megfelelően. A film április végén kezdődik és szeptember
elejéig tart.
Ezután
talán el tudok menni egy kicsit nyaralni/őszezni…
Horváth Zoltán, mint NASA szóvívő :) |
The Martian 1 |
The Martian 2 |
The Martian 3 |
The Martian 4 |
Sóhajok Hídja - csendőr iroda |
Sóhajok Hídja - Moulin Rouge |
Sóhajok Hídja - vidéki kocsma |
Az
interjúkban szereplő fotókat, a jelzetten kívül, Horváth Zoltán bocsátotta rendelkezésünkre. Andy Weirrel készült mini interjúnkat itt olvashatjátok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése