Építészetet és
pszichológiát is tanultál, de végül az illusztrálásnál kötöttél ki. Te
készítetted – többek között - Berg Judit ,,Rumini” sorozatának rajzait. Melyik
a kedvenc köteted? Melyik szereplő megrajzolása jelentette a legnagyobb
kihívást?
© Szöllősi Mátyás |
Nagyon
szeretem a ,,Galléros Fecó naplóját” és a ,,Rumini a Fényvizeken” című részt
is, de az idei könyv, a ,,Rumini kapitány” lett azt hiszem, a legszebb eddig.
Van benne egy szereplő, akit annyira nehezen tudtam megragadni, hogy nem is
jutottam el kész karakterig, és róla nem került végül rajz a könyvbe. A neve
Kavicsovics Aladár, egy valaha szebb napokat látott, öregedő térképárus. Akit
nehezen, de végül azért sikerült megrajzolnom, Molyra volt a Rumini
Ferrit-szigeten című részből.
Mennyiben változott a
technikád 2006 óta, amikor az első Rumini könyv megjelent?
Máshogy
kezelem a felületeket, és a részletes, kidolgozott stílus mellett, amit azokban
a kötetekben használok, amelyekben Rumini a főszereplő, menet közben kialakult
egy firka-jellegű, könnyedebb megközelítés is, ami például a ,,Galléros Fecó
naplójában” vagy a ,,Rumini a Fényvizekenben” jelenik meg.
Mennyi idő megrajzolni
például egy Rumini könyvet? Hány vázlatot készítesz?
Általában
négy hónap alatt készülök el egy teljes kötet rajzaival. A ,,Rumini kapitánynál”
ez négy hónap folyamatos munkát jelentett, kezdetben napi 8-10, a felétől már
inkább 12-16 órában, nagyjából tíz nap pihenővel. A régebbi kötetek illusztrálásához
is körülbelül ugyanennyi idő kellett, és az utolsó előttinél a tempó is azonos
volt. Korábban nem tudtam folyamatosan tartani ezt a menetrendet, olyankor
kicsúsztam a határidőből. Nagyon kevés vázlatot rajzolok, leggyakrabban az
elkezdett rajzokat be is fejezem, és azok kerülnek a könyvekbe. Az idei
Ruminihez azt hiszem, hármat vagy négyet csináltam.
Gondoltad volna 10 évvel
ezelőtt, hogy a Ruminiből nem csak egy mesekönyv, hanem egy egész sorozat, sőt,
színdarab, játszótér, társasjáték és még játék (horgolt Rumini) is lesz?
Sőt,
most már gyerekekre tervezett és szabott ruminis táskák is vannak. Nem, az
elején egyáltalán nem gondoltam, hogy mostanra a könyveken kívül rengeteg
minden juthat még a gyerekek eszébe, ha Ruminire gondolnak. Ez azért volt
szerintem, mert egy darabig nem érzékeltem, hogy mennyire népszerűvé kezd válni
a sorozat, és nem gondolkoztam azon, hogy tíz évvel később mi minden lesz majd,
ami a Ruminiből fejlődik tovább.
Illusztráció a Rumini füzetekhez, 2013 |
Hogy kezdtél bele a
Rumini játszótéren lévő képek elkészítésébe? Mi volt az alapkoncepció? Milyen
technikával véditek a képeket az időjárás viszontagságai ellen?
Az
alapkoncepció az volt, hogy a játszótér Rumini világának minél több darabját
mutassa meg. Ennek alapján választotta ki Berg Judit az első kerületi
önkormányzat munkatársaival a játékokat. A játékokat szállító cég
képviselőjével megbeszéltük, hogy ez pontosan milyen elemeket fog jelenteni, és
elkértem az illusztrálandó felületeik pontos rajzait, amelyekből A4-es méretű
sablonokat gyártottam magamnak. Erre amiatt volt szükség, mert A4-es szkennerem
van, és szeretem én szkennelni a munkáimat. Összeszámoltam, hogy melyikből hány
darabra lesz szükség, és ennek alapján próbáltam megtervezni, hogy milyen
sorrendben fessem a képeket. Amikor kész voltak, nagyon nagy felbontásban
beszkenneltem őket, és egy fantasztikus nyomdában valós méretű matricákat
nyomtattak belőlük. Ezeket ragasztották fel a játékok elemeire. Arra
törekedtünk hogy lehetőleg minél több elemnek, ha lehet, minden látható oldalát
borítsuk be képpel.
A
matricákat UV fényt álló fólia fedi, ami elvileg tényleg megóvja őket nemcsak
az esőtől-párától, hanem a fakulástól is. A folyamatos mászás miatti
felpöndörödéstől pedig úgy sikerült megvédeni a képeket, hogy mindegyiket éppen
csak egy kicsivel kisebbre nyomtattuk, hogy a rajtuk mászó gyerekek cipői ne
kezdhessék el lefejteni őket.
Dedikálás Berg Judittal (© Szöllősi Mátyás) |
Nemrég ünnepeltétek a
legújabb Ruminikötet, a ,,Rumini kapitány” megjelenését a Pagonyfeszten.
Mekkora feltöltődést jelent egy ilyen esemény, amikor találkozhatsz a meséket
olvasó gyerekekkel?
Nagyon
jó érzés olyan gyerekekkel találkozni, akik szeretik a Ruminit, a szereplőket,
ragaszkodnak hozzájuk, és látni rajtuk, hogy iszonyúan várják, hogy végre
beleolvashassanak az új könyvbe. Ennek a részese lenni, tudni, hogy az én
munkám is hozzájárul ahhoz az élményhez, amit a sorozat jelent a számukra,
nagyon megtisztelő és nagy felelősség. Arról nem beszélve, hogy néha órákon át
kell sorban állni a dedikálásokon, ami pedig végképp óriási dolog szerintem. Nagyon
örülök, hogy örömet szereznek a rajzaim, és szerencsésnek érzem magam, hogy én
illusztrálom a Ruminit. Amit sajnálok, hogy ezeken az eseményeken borzasztó
kevés idő jut arra, hogy pár szót beszélgessünk a gyerekekkel. Az is előfordul,
hogy eljönnek olyanok, akikkel korábban már találkoztam, és hirtelen nem
ismerem fel őket, ami biztos rosszul esik nekik. Néha a gyerekek hoznak nekünk
rajzot vagy fényképet, és idén már két kislány is mondta, hogy író és
illusztrátor lesz. Ezek a dolgok nagyon sokat jelentenek nekem, és hálás vagyok
érte, hogy megosztják őket velem.
A Ruminit grafittal
rajzoltad, Vitkolczi Ildikó ,,Walter, a falra festett sárkány” c. könyvének illusztrálásánál már más technikát
használtál. Miért akril lett?
Az
a mesekönyv a Noran Könyvesház gyerekeknek szóló sorozatának az egyik része
volt. Abban a sorozatban a kiadó koncepciója szerint minden könyv színes,
emiatt lett színes A falra festett sárkány is. Az akrilt pedig azért
választottam, mert úgy éreztem, hogy az fog a legjobban illeni Vitkolczi Ildikó
meséihez és főleg Walterhez, a főszereplő sárkányhoz.
Illusztrációk "A táltos kecske" c. műhöz |
Illusztráltad Benedek
Elek ,,A táltos kecske” c. könyvét is. Benedek Elek összegyűjtött meséiből már
számos kiadvány megjelent. Milyen érzés egy legendás mesélő könyvét illusztrálni?
Fantasztikus
volt elmerülni a népmesékben, nagyon szerettem azokat a képeket rajzolni és
festeni. Óriási megtiszteltetésnek éreztem, hogy a kiadó rám bízta azt a
munkát. Volt egy formai megkötés, hogy minden mese egy-egy iniciáléval
kezdődjön. Kutattam eredeti magyar motívumok után néprajzi lexikonokban és az
interneten, és sikerült megtalálnom egy valószínűleg az 1930-as vagy ’40-es
években kiadott népiskolai motívumgyűjteményt. Ez egy nagyon gondosan és
átláthatóan rendszerezett formagyűjtemény, ami rengeteget segített az iniciálék
elkészítésében.
Illusztrációk "A táltos kecske" c. műhöz |
Illusztrációk "A táltos kecske" c. műhöz |
Hogy kezdesz bele egy
könyv illusztrálásába? Elolvasod az egész mesét és utána készítesz vázlatokat,
vagy folyamatosan készülnek a rajzok?
Az
a legjobb, ha elolvasom az egészet mielőtt hozzálátok a képekhez. Így alakulhat
ki a legpontosabb képem a szereplők kapcsolatairól, az események sorrendjéről
és súlyáról, amit mind tudnom kell ahhoz, hogy jól válasszam ki, melyik
jelenetet és hogyan rajzoljam meg. Ki szoktam írni magamnak, hogy egy-egy
esemény előzménye melyik fejezetben van, vagy összegyűjtöm valamelyik szereplő
a teljes szövegben elszórtan felbukkanó jellemzőit. Néha viszont felborul ez a
fegyelmezett előkészítés, és akkor egyszerre haladok az olvasással és a
rajzokkal. Ilyenkor előfordulhat, hogy az egész történet szempontjából
visszatekintve fontosabb jelenetet is választhattam volna, vagy esetleg
kihagyhatok valamilyen konkrét jellegzetességet egy szereplőről, ami a
történetben csak később derül ki.
Mekkora szabad kezet kapsz
a kiadóktól? Egyeztetsz az írókkal?
Borzasztó
szerencsés vagyok, mert eddig egyetlen munkámban sem próbálta senki diktálni,
mi milyen legyen. Amikor ilyesmi felmerült, azokat a megbízásokat végül nem
vállaltam el. Abszolút arra van szükségem, hogy szabadon fogalmazhassam meg
magamnak a benyomásaimat és legalább első nekifutásra kialakíthassam, hogy
hogyan látok egy-egy szereplőt vagy környezetet. A Rumini esetében például
tartanom kell magam bizonyos mennyiségi és szerkezeti szabályokhoz, hogy minden
fejezetben legyen legalább két rajz, egy kisebb és egy nagyobb, és a képek
egyenletesen helyezkedjenek el a szövegben. Ne legyenek aránytalanul hosszú
szövegrészek illusztráció nélkül, és ne torlódjon föl pár szorosan egymás után.
Ezeken a szempontokon kívül még a folyamat elején megkérdezem Berg Juditot,
hogy van-e olyan jelenet vagy szereplő, amelyet vagy akit mindenképpen látni
szeretne a könyvben. Hogyha valami végül nagyon nem olyanra sikerül mégsem,
ahogy ő képzelte, szól, és módosítok rajta. Ez eddig azt hiszem, kétszer vagy
háromszor fordult elő. A borítót mindig egyeztetem az íróval és a kiadóval is.
Megbeszéljük az ötleteinket, és azt választjuk, amelyikkel mindenki egyetért.
Én azt szeretem a legjobban, ha a könyvet egy egységes kép borítja. Ez nem mindig
kivitelezhető, de idén például sikerült. Mindezeknek a figyelembe vétele
mellett én dönthetem el, hogy melyik jelenethez rajzolok, illetve hogy ki
milyen legyen, nincs szoros kontroll alatt a munkám.
Illusztráció a Rumini kapitány c. kötethez, 2016 |
Vannak kedvenc
grafikusaid, illusztrátoraid?
Két illusztrátor van, akiknek a
munkáját már felnőtt fejjel fedeztem fel, Nicoletta Ceccoli és Quentin Gréban. Igyekeztem minden általuk illusztrált könyvet megvenni, itt vannak körülöttem
a könyvespolcon. Nagyon szeretem a munkáikat. Aki miatt pedig azt hiszem,
rajzolni kezdtem, vagy elkezdtem arra vágyni, hogy egyszer én is úgy
rajzolhassak, mint ő, az Raymond Briggs. Még nagyon kicsi koromban láttam a ,,Hóember” című rajzfilmet, amit ő
rajzolt. Csak zene és képek vannak benne.
A képeidből kiállítás
nyílt Budapesten (Bartók B. út 5.). Milyen szempontok alapján választottátok ki
a rajzokat?
Azt
megbeszéltük előre, hogy nagyjából 30 kép fog elférni, nyomatokat állítunk ki,
hogy legyen a kiállított képek között színes és fekete-fehér is, és hogy
legyenek régebbiek is a legújabbak mellett. Így lett összesen 31 kép, majdnem
minden kötetből. Aminek pedig külön nagyon örültem, hogy van egy köztük, aminek
az eredetijét még 2011-ben festettem egy Csenge nevű kislány megrendelésére,
aki most kölcsönadta nekem, hogy beszkenneltethessem. A 31 képen 50
illusztráció van, azok, amiket a legjobban szeretek.
Min dolgozol most?
Egy
hónappal ezelőtt adtam le körülbelül a ,,Rumini kapitány” utolsó rajzát, és
egyelőre nem kezdtem még új munkába. Igyekszem feltöltődni, olvasni, utazni,
amíg kitalálom, mi a következő lépés.
Manók a fiókból :) |
Még többet megtudhattok Kálmán Annáról a weboldalán, melyet ide kattintva érhettek el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése