Ezen a héten Deme László meseíró-kritikust kérdeztük a színházról, az írásról és nem utolsó sorban a zoknivadászatról.
Tavasszal jelent meg a mesekönyved ,,Zsófi és a zoknivadász” címmel. Hogyan jött a zoknivadász ötlete?
Tavasszal jelent meg a mesekönyved ,,Zsófi és a zoknivadász” címmel. Hogyan jött a zoknivadász ötlete?
A zoknik előtt inkább a lábak voltak meg. Pontosabban, a lábak hiánya, mert
méltatlanul kevésszer kerülnek a középpontba, kivéve, amikor bársonyos simára
kell ápolni őket vagy gólt kell rúgniuk. Írtam tehát egy bábdarabot, amit
lábakkal kellene előadni. Az is lett a műfaja: „lábjáték gyerekeknek”. Mert
szerintem deréktól lefelé is el lehet mesélni vagy befogadni egy történetet. Persze
volt hozzá dialóg is, mindenesetre előadói téren nem találtam elég lelkes
fogadtatásra és a darab nem került színpadra. De a lábak témája továbbra is
izgatott, így született meg a zoknivadász, aki szintén a lábak körül
sertepertél. Kumándó történetének ugyan
semmi köze a megírt lábbábdarabhoz, de számomra újfent igazolja, hogy a lábakat
igenis körbe kell járni, nekem most erre a történetre futotta, amiben egy
távoli vidék vadóc királyfijától egy mai óvodás mindennapi rakoncátlankodásáig
lehet barangolni.
Dramaturg is vagy. Ez mennyiben
segített a mese megírásakor?
A dramaturgiának ugyanúgy megvan a prózában is a szerepe. A színházban
sűrűbb, gyorsabb hatásokat kell színpadra állítani, amikben a színész
helyzeteket tud kialakítani, a mesében viszont be lehet mutatni előzményeket,
ki lehet bontani izgalmas szálakat hosszabban is. De itt is, ott is szükség van
fordulatokra, összetett karakterek változására, egy csomó dologra. Számomra az
a dramaturgiai kihívás, hogy megtaláljam azokat a részeket, amiket nyugodt
szívvel ki lehet hagyni, mert nem érdekli a gyerekeket. Ez roppant nehéz, mert
esetleg egy-két rész nekem tetszik, de a történetet mégis megakasztja, és akkor
jön a kíméletlen ásítozás, bóbiskolás, elkalandozás. Én most tanulom, hogyan
lehet egy óvodás figyelmét fenntartani,
mert az a célom, hogy a gyerekek is Zsófival izguljanak, mi lesz a
virágmintás zoknijával, vagy próbálják megérteni, mit csinálhatott nem egészen
korrekt módon Kumándó, amikor kikövetelte a varázszoknikat, aztán meg
lerugdalta a lábáról, nem becsülte meg őket.
Hogyan zajlott a szerkesztés?
Mennyire volt könnyű követni a szerkesztőd javaslatait?
Moskát Anita nagyon kedves szigorral vezetett rá pár korosztályos dologra,
amit ki is irtottunk, hogy mégse sokkterápia legyen a meséből. És a tanácsára
egy viszonylag megnyugtató befejezéssel ér véget, viszont szerencsére azt is
elfogadta, hogy nem lehet ezt a történetet teljesen boldogságos hepienddel
zárni. De számomra a legfontosabb, hogy figyelemmel olvasta el és a mese
világán belül tett javaslatokat, miközben tárgyilagosan, külső szemmel tudott
rátekinteni.
Ráduly Csaba készítette a könyv
illusztrációit. Mennyire sikerült eltalálnia azt a világot, amit Te
elképzeltél?
Nagyon ötletesnek és szemet gyönyörködtetőnek tartom a munkáit, tetszik az
a zoknivadász világ, amire rátalált, és természetesen telhetetlen vagyok és még
több rajzot, még több szellemességet, még több rajzban tett felfedezést
kívánnék tőle, de hát mindennek van határa.
Ráduly Csaba illusztrációi |
Nagyon az elején vagyok a meseírásnak, és kevés véleménnyel találkoztam,
azok is zömmel pozitívak voltak. Nem tudom, mit szólnék, ha valaki
lepocskondiázná Kumándót? Amíg kritikákat írtam, pont az volt a nehéz, hogy ne
sértegessek, hanem véleményt fogalmazzak meg. Ha valami minősíthetetlen szar,
akkor nincs rajta mit mentegetni, de sokkal gyakoribb, amikor valami jó-jó, de
az ember érzi, hogy nem az igazi, na akkor sokkal nehezebb megfogalmazni a
hiányérzetet. Igazság szerint jó lenne valakikkel átbeszélni, mi sikerült, mi
nem, mit hogy lehet javítani egy mesében stb.
A színházi kritikáidnak elég
figyelemfelkeltő címeket adtál (pl.
Degenerált meggyes főzet, A mór színeváltozása), sőt, a kezdő mondatok sem
engedik el az olvasót (pl. ,,Az oroszok már megint a spájzban vannak. Sőt van,
ahol már egyenesen a télire eltett dunsztos üvegek körül forgolódnak.”).
Mennyire fontos a cím és a jó kezdés a mai internetes világban, ahol cikkek,
vélemények tucatjai közül válogathatunk?
Fontos, különben a dolog kipukkad és mindenki kattint másra, hacsak nem egy
kedvenc szerző írásáról van szó vagy valami számunkra nagyon fontos valamiről.
Persze, ha a cikkeket nézem, sokszor egy felpörgetős lead után kiderül, csak
szemfényvesztés volt, ami szemétség. De lagymatagon indítani akkor sem túl
okos, mert ha valami unalmasan kezdődik, milyen lesz a folytatás? Persze, az is
lehet, hogy zseniális, mert a szöveg épp eltalálja a hangulatom, a saját belső
ritmusom, ki tudja? Azért kíváncsi lennék, ha mondjuk Victor Hugo ma írná a
Nyomorultakat, vajon szentelne hosszú tízoldalakat a teljes párizsi
csatornarendszer leírásának?
Melyek a kedvenc darabjaid?
Szerinted mi a titka a jó színházi előadásnak?
Szinte bármi, ha Shakespeare, Csehov vagy Brecht, vagy Andrew Lloyd Webber.
De kortárs drámát, jó operettet vagy egy kosztümös tragédiát is szívesen nézek,
ha jó színészek adják elő egy jó rendezésben – szerintem ez a titok :)
Milyen műfaj áll a legközelebb
hozzád?
A keveredés :)
Készülhetne a ,,Zoknivadászból”
színdarab? Szeretnél egyszer színdarabot írni gyerekeknek?
Készülhetne, csak teljesen át kellene írni, jelenetekre bontani, másképp
súlyozni. Macera lenne, de szívesen bíbelődnék vele, ahogy gyerekdarabokkal is.
Terveim vannak, remélem majd időm is.
Mese lesz, de olyan témáról fog szólni, amit ritkán szőnek mesébe. Az
érdekel, hogyan lehet mindenki szerint didaktikus dolgokat elmondani
gyerekeknek. Az is lehet, hogy tényleg nem lehet jól, de ez majd kiderül
:)
Dedikálni fogsz a 87. Ünnepi
Könyvhéten. Mikor találkozhatnak veled az olvasók?
Szeretettel várok mindenkit péntek délután 17.00 órától a 15-ös standnál.
Bárkivel szívesen elbeszélgetek, akit érdekel, hová tűnnek azok a fránya
zoknik!
Hogy néz ki a kedvenc zoknid? :)
Te jó ég! Nincsen! Rossz visszagondolni, de óvodás koromban a sárgába
voltam szerelmes. Meg is fogadtam, hogy egész életemben csak sárga zoknijaim
lesznek. Aztán mégis jöttek a fehér sportzoknik, mert nagyon menőnek gondoltam,
sportcipővel persze. Utána következtek a feketék, sötétkékek, hogy komoly
felnőttnek tűnjek, zakóban is jártam és mélabús voltam, mint egy nagyon
érzékeny költő. Aztán pedig valahogy nem lett és azóta sincs kedvenc, teljesen
impresszionisztikusan zoknizom, hangulattól függően, és ha tehetem, leginkább
mezítláb :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése