Vajon hogyan kell jól elkezdeni egy színdarab ajánlót? [Töpreng.
A keze megáll a levegőben a füzet vagy a billentyűzet felett.] Nos, talán úgy,
ha először is megemlítjük, melyik színdarabról van szó. Itt jelen esetben a
Vígszínház Játék a kastélyban című előadásáról.
És mi lehetne a legváratlanabb kezdés egy színpadon, amikor minden néző ül és
várja, hogy elkezdődjön a jelenet – ám az nem kezdődik –, mint egy kérdés az
egyik szereplőtől: Hogyan kell jól elkezdeni egy darabot? A választ azonnal meg
is kapjuk: így. Ezt magunknak válaszoljuk meg, ugyanis mi lehet ennél
meglepőbb, ugyanakkor egyedibb kezdés?
A Vígszínház nem véletlenül játssza már 2009 óta Molnár
Ferenc anekdotáját. A darab vicces. Némely pontján eltér a megszokottól. A
színészek nagyszerűek. Azt hiszem, nyugodtan kijelenthetem, hogy
színészóriásaink játszanak benne és öltik magukra a karaktereket. Benedek
Miklósra kiválóan illik az idős, kimért, higgadt szövegíró, Turai Sándor alakja, aki
mindenre talál megoldást, még ha nem is a megszokott módon, hanem egy zseniális
ötlet keretén belül. Gál szerepében Fesztbaum Béla tökéletesen kiegészíti Turai
személyiségét. A két szereplő folyton ellentmond egymásnak, mégis a legnagyobb
egyetértésben alkotnak már évek óta, és sikerüknek éppen ez a titka, és így
tudják a legjobban egyengetni Ádámot (Csapó Attila), a fiatal zeneszerzőt, aki
szerelmes a primadonnába, Annie-be (Tornyi Ildikó). És a szerelem mire másra sarkallná
az embert – főleg, ha az illető zeneszerző –, mint hogy zenét szerezzen, amit személyre
szabottan szíve választottjának ír. És persze a meglepetés szerzésére, hisz
melyik szerelmes hölgy ne örülne annak, ha a vőlegénye váratlanul megjelenik?
Csakhogy a meglepetések bonyodalmakat is okozhatnak, különösen, ha egy régi
szerető is bekerül a képbe (Lukács Sándor alakjában). Az ilyen helyzetekből
pedig csakis dráma kerekedhet. Vagy mégsem? Olykor vicces megoldások is
születhetnek. Ehhez persze szükség van még egy mindig lelkes titkárra, akit
Csőre Gábor nagyszerű játéka kelt életre, és egy lakájra Tahi Tóth László
személyében, aki, mint mindig, mesterien játszik.
Amit meglepődve tapasztaltam, hogy nem volt teltházas az
előadás. Pedig valóban nagyszerű volt! Az utóbbi néhány színházi látogatásunkat
tekintve különösen nagyra értékeltük, hogy végre egy igazán jól kivitelezett,
szórakoztató darabot láttunk (és olyat, amiben nem hallottunk trágár szavakat –
ez is bizonyítja, hogy anélkül is lehet élvezeteset, ráadásul maradandót alkotni).
A Vígszínház nézőterét is jól alakították ki, így (ha valakinek fenntartásai
lennének) bátran merem ajánlani akár a karzat felsőbb részeit is (talán még
jobb is, mint az első sorai, tekintve, hogy többen is feljebb ültek). Mindent
látni a színpadon, nem csak részletekben, és mindent jól hallani. Ezeket a
helyeket még azok is megengedhetik maguknak, akiknek a költségvetésükbe nem fér
bele a drágább, mert az élmény nem lesz kevesebb (a mai mozijegyárakat tekintve
pedig amondó vagyok, egy színház mégiscsak többet ér).
Ez a darab megérdemelné a teltházat. Mindenkinek ajánlom,
aki egy jót akar szórakozni, ki akar kapcsolódni és kellemes emléket szerezni
magának vagy szeretteinek, barátainak.
(A képek a Vígszínház oldaláról származnak.)
– Adry –
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése